Syyskausi 2022

6.12.2022 Itsenäisyyspäivä

Yhdistyksen Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet alkoivat perinteisesti kunniakäynnilla Kouvolan Itsenäisyyden patsaalla.

Seppeleen laskijoina olivat sihteeri Seija Rajamäki, puheejohtaja Raimo Kinnuen ja hallituksen jäsen Pirkko Ikävalko.

Juhla jatkui Kouvolan keskuskirkossa ja sen jälkeen Kouvolan kaupungin Itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

22.11.2022 Yhdistyksen joululounas

Perinteinen joululounas Kouvolan kaupungintalon sinisellä matolla. Ohjelmassa oli musiikkiesityksiä, runolausuntaa, arpajaiset ja maittava jouluruokailu.

10.11.2022 Matka Riihimäen lasimuseoon ja kuvataiteilija Soile Yli-Mäyryn taidelinnaan.

Harmaa torstaiaamun sää ei liikoja lupaillut, kun Puolakan bussi kyydissään ennätysmäärä matkalaisia starttasi Matkakeskuksesta kohti Riihimäen lasimuseota. Bussissa oli sitäkin lupaavampi tunnelma, kun 36 senioria pääsi rupattelun vauhtiin. Jo puolimatkassa aurinkokin alkoi kullata pilvien reunoja.

Lasimuseossa saimme asiantuntevaa opastusta Matilda-nimiseltä oppaaltamme samalla kun ihastelimme museon laajaa ja monipuolista valikoimaa. Lasiesineet häikäisivät kauneudellaan ja vanhat museoesineet saivat yleisön muistelemaan lapsuuttaan. Museokierroksen jälkeen nautimme maukkaan aterian jälkiruokapannukakkuineen museon Klaas-ravintolan noutopöydässä.

Lasimuseosta matkamme jatkui Orimattilaan Soile Yli-Mäyryn taidelinnaan. Oppaamme kertoi upean vanhan rakennuksen historiaa ja esitteli Soilen taideteoksia, jotka värikylläisyydellään ja suuruudellaan mykistivät.

Matkamme viimeinen kohde oli Finnmarin myymälä, jossa nautimme hyvät kahvit herkullisten viinereitten kera. Myymälässä oli monipuolinen valikoima tavaraa kynttilöistä koriste-esineisiin, kaikki kauniisti esille laitettuina.

Marjo Seki

1.11.2022 Yhdistyksen sääntömäräinen syyskokous.

Ennen kokousta oli käsillä kätevästi -kerhon myyjäiset. Tuotevalikoima oli runsas ja sisälsi paljon lämpimiä kudonnaisia sukista pipoihin.

Tapaaminen aloitettiin esitelmällä "Varuskunta Kouvolan tosivaikuttajana", Kalevi Siren kertoi.

Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Marjo Seki.

Syyskokouksen puheenjohtajaksi valittiin Matti Rantakari. Toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2023 vahvistettiin. Hallituksen jäsenmääräksi vahvistettiin 10. Raimo Kinnunen jää hallituksen jäseneksi ja uudeksi jäseneksi valittiin Marja-Liisa Suni. Toiminnantarkastajiksi valittiin Seppo Kalenius ja Pertti Vanhala.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Yhdistyksen kunniajäseniksi kutsuttiin Marjatta Nykänen ja Vuokko Vaerma.

Yhdistyksen kunniajäseniksi kutsuttiin Marjatta Nykänen ja Vuokko Vaerma.
Kätevästi käsillä -kerhon myyjäiset
Kapteeni evp Kalevi Siren
Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Marjo Seki.

Stadin silakkamarkkinat 5.10.2022

Lähdettiin Matkakeskuksesta klo 8 Helsinkiin Stadin silakkamarkkinoille kauppatorinrantaan. Ostosaikaa oli n.klo10-11.30.
Klo 12-13 tutustuimme opastetulla kierroksella kirjasto Oodiin. Kierroksen jälkeen menimme lounaalle Puotilan kartanoon.
Noin klo 15 lähdimme kotimatkalle.

Yhdistyksen ulkoilutapahtuma Kalalammella 19.9.2022

Kalalampi on kaunis metsälampi Lehtomäen kaupunginosassa ja sitä kiertää upeasti uusitut pitkospuut, joten liikkuminen siellä on helppoa ja esteetöntä. Lammen  toisessa päässä on tulipaikka, jossa paistamme makkaraa Senioreiden tarjoamana, otathan oman juomapullon mukaasi ja iloisen mielen. Joukolla mukaan. Ensin kokoonnuttiinjäähallin parkkipaikalle. Osa lähti kävellen kohti Kalalampea Kari Taskisen johdolla. Osa meni autoilla tai polkupyörällä paikan päälle.

6.9. Yhdistyksen kevätkauden avaus Tuulensuojassa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Raimo Kinnunen toivotti osallistujat tervetulleiksi.

Historiikin kirjoittaja tietokirjailija Pekka Leinonen kertoi Yhdistyksen 50 -vuotishistoriikin kirjoittamisesta. Hän kirjoitti myös halukkaille muistokirjoituksen historiikkikirjaan.

Seppo Liimatainen esitteli OLTERMANNIN. Kerhojen vetäjät kertoivat kerhojen toiminnasta sekä matkavastaavat uusien matkojen sisällöstä.

Lopuksi lauloimme Kymenlaakson laulun Pekka Ainalin säestyksellä.

30.8. Kymenlaakson kansallisen senioripiiri ry:n perinteinen kesäpäivä

Järjestäjänä Kouvolan Seniorit toteutettiin Utin lentokentän "siviilipuolella".

Ohjelmassa oli mm.
-  Tutustuminen Utti-aukion muistomerkkeihin ja Utin historiaan
-  Utin tukikohdan 100 v historian esittely ja näyttelyt, Utin Ilmakillan tiloissa  Kiltatalossa
-  Ilmavoimien ja kaukopartioiden historiaa, Utin perinnetila
-  Skydive Finland laskuvarjotoiminta (hyppyvarusteet yms. laskuvarjojen pakkaus ja mahdollisesti laskuvarjonäytös).
-  Hernekeittoa, pannukakkua ja kahviakin on tarjolla

24.8. Yhdistyksen Käsillä kätevästi -kerho osallistui!

Metsänpeitto -nimisten teosten osia eli eri lankatekniikoilla toteutettuja käsityön taidonnäytteitä kerättiin kouvolalaislta käsityön harrastajilta kevään ja alkukesän aikana ja niitä on esillä mm. Kouvola talon puistossa lokakuun loppuun saakka.

Teokset ovat osa koko Kymenlaakson kattavaa taideprojektia ”Metsänpeitto - yhteisötaidetta neuloen ja virkaten”, jolla kunnioitetaan Kymenlaakson metsäteollisuuden 150-v. juhlavuotta."

Käsillä kätevästi -kerhon töitä oli mukana 33 kpl.

Oheiset kuvat on otettu Kouvola talon puistossa 23. ja 24.8.2022

Katso videolinkki

18.8. Matka Woikosken Automuseoon Nurmaalle

Helteisenä elokuun torstaina lähdimme Nurmaalle tutustuaksemme Woikosken automuseoon. Väisäsen bussin täytti iloinen puheensorina, kun starttasimme Matkakeskuksen edestä.

Noin tunnin matka taittui nopeasti kaunista maalaismaisemaa ihastellessa.

Perillä meitä odotti pirteä ja kokenut opas. Iloisesti hän esitteli vanhoja, hienoja autoja, joita on yli 30. Kokoelma on yksi Suomen kattavimmista. Autoihin liittyy mielenkiintoisia tarinoita, joita opas hauskasti kertoili. Kaikki autot ovat hyväkuntoisia ja yhtä lukuun ottamatta ajokunnossa. Autokokoelma liittyy Woikoski Oy:n teollisuushistoriaan ja sen omistajasuvun Palmbergien perhehistoriaan. Museossa olisi voinut olla enemmänkin aikaa ihastella autoja.

Opastuksen jälkeen meille oli tarjolla maittava lounas samassa pihapiirissä sijaitsevassa Hilupilttuu-ravintolassa. Itselle jäi erityisesti mieleen jälkiruokana tarjottu raikas marjarahka.

Lounaan jälkeen lähdimme kylläisinä kohti Kouvolaa.

Marjo Seki