Kevätkausi 2022

Hamina Tattoo 14.7.2022

Hamina Tattoo matka oli erittäin onnistunut. Haminan uljas Suomenlippu (koko n. 450 neliötä ja korkeus 100 m) tervehti meitäö heti kaupunkiin tullessa ja vanhat puutalot kauniine pihoineen reunustivat katuja.

Näimme upean, parhaiden sotilassoittokuntien, marssishown Haminan Bastionissa. Akrobaattiset kuvioesitykset ja briljantti soitto kisasivat univormujen loiston kanssa.
Haminan ABC:llä nautimme kahvin/teen lohivoileivän kera ennen esitystä.

Kouvolan Seniorit 50 vuotta.

Juhlatilaisuus Kouvolan kaupungintalon juhlasalissa 22.5.2022

Kouvolan Seniorit ry:llä on syytä juhlaan. Jo 50 vuoden ajan kouvolalaiset ovat voineet olla mukana yhdistyksen monipuolisessa toiminnassa.

Aurinkoisessa ja lämpimässä säässä pääsimme viettämään 50-vuotisjuhlaa Kouvolan kaupungintalolle. Pääjuhlaa edelsi seppeleen lasku itsenäisyyden patsaalla ja messu Kouvolan keskuskirkossa.

Pääjuhlan aluksi oli kahvitarjoilu. Aurinko lämmitti ja salin täytti iloinen ja innostunut puheensorina, kun parhaimpiinsa pukeutunut juhlaväki tapasi toisiaan. Paikalla oli noin 120 henkilöä.

Juhlapuheen piti Kansallisen senioriliiton puheenjohtaja Anneli Taina. Hienojen puheiden jälkeen oli ohjelmassa viihdyttäviä tanssi-, laulu- ja musiikkiesityksiä. Juhlan päätti Kymenlaakson laulu yhteislauluna.

Juhla oli onnistunut ja hieno. Ohjelmaa oli sopivasti, puheet eivät olleet liian pitkiä ja tunnelma oli iloinen mutta myös juhlallinen. Kiitos järjestäjille ja kaikille muille mukana olleille.

Marjo Seki

Yhdistyksen keväinen kävely- ja kulttuuriretki Myllykoskelle 16.5.2022

Tänään vietettiin mukava keväinen aamupäivä Myllykoskella kävelyn ja kulttuurin merkeissä. Osallistujia oli 40. Eläkkeellä oleva kirkkoherra Juhani Huovila kertoi Myllykosken kirkosta ja uudesta seurakuntatalosta. Osa ryhmästä tutustui Reunan kirjakauppaan ja käveli Keskikosken sillalle. Osa käveli Koivusaareen. Kohtasimme taas Myllykosken tehtaan kerholla. Kahvit nautittuamme kuuntelimme Eero Mattilan esityksen Myllykosken roolista sota-aikana. Mukava retki taas!

Sokkomatka 26.4.2022

Sokkomatkalla tutustuimme mielenkiintoisiin kohteisiin mm. Ristiinan kirkkoon, Tertin kartanoon ja Wehmaan herraskartanoon.

Kuvat: Tuula Taskinen ja Eeva MIkkola

Matkakertomus: Marjo Seki

Matkakertomus Sokkomatkalta.

Sokkomatka kuulostaa melkein yhtä jännittävältä kuin sokkotreffit. Puolakan bussi odottaa Matkakeskuksessa ja 27 senioria nousee bussiin. Lähdemme kohti tuntematonta. Arvailuja suunnasta kuuluu sieltä täältä: Kuopio, Joensuu, Mikkeli, Lappeenranta, Savonlinna… Bussi kurvaa Voikosken kautta kohti Mäntyharjua.

Parin tunnin ajon jälkeen saavumme ensimmäiseen pysähdyspaikkaan, joka osoittautuu Tertin kartanoksi. Kartano tunnetaan sukukartanona, ja se on kuuluisa lähiruoastaan. Hotellihuoneiden lisäksi löytyy herkkupuoti, kahvila ja kartanoravintola, jossa meille on tarjolla lounas.

Alkumaljaksi saamme koivun mahlaa. Alkuruokapöytä on monipuolinen ja kauniin keväinen. Pääruokana on palapaistia, perunoita ja hamppu-sienipihvejä, jotka houkuttelevasta nimestään huolimatta jättävät toivomisen varaa maussa. Jälkiruoka marjaherkkuineen on hieno makuelämys.

Tertin kartanossa on kauniisti sisustettuja huoneita tyyliin sopivine tapetteineen. Hauska yksityiskohta on ikkunalla kukkiva erikoinen kalliotyräkki.

Tertin kartanosta matka jatkuu jälleen kohti tuntematonta. Ajelemme reilun tunnin kohti Juvaa. Matkustajat pohtivat mitä nähtävää Juvalla voisi olla. Punaisen Piipun Kievari ja Siiskonen, tietää joku. Joku toinen ehdottaa tryffelikeskusta ja myllyä. Butiken på landet, muistelee Markku.

Käännymme Pieksämäentielle ja pysähdymme Teahouse of Wehmaisiin. Opas kertoo, että paikalla on aiemmin toiminut juuri Butiken på landet, vaatekauppa, joka on lopetettu vuosia sitten. Sen tilalle on perustettu teehuone-bistro ja myymälä. Opas kertoo meille kartanon vaiheista ja saamme myös hyvän tietopaketin teestä teehuoneessa kun olemme. Sisustus on ranskalais-skandinaavinen ja astiat viehättäviä.

Pääsemme maistelemaan kahta eri teelaatua sekä herkuttelemaan skonsseilla kermavaahdon ja hillon kera. Makunautinto olisi vieläkin suurempi ellei vatsa olisi vielä täynnä Tertin kartanon herkuista.

Teehuoneen yhteydessä on teekauppa, jossa teelaadut on esitelty kattavasti. Kaupasta löytyy myös teen haudustuskannuja ja muita teetarvikkeita.

Matkamme jatkuu jälleen ja viimeinen varsinainen käyntikohteemme on Ristiinan kirkko, joka on valmistunut vuonna 1775. Nimen kirkko on saanut Pietari Brahen vaimon Kristiinan mukaan. Opas kertoo meille kirkon historiasta ja esittelee kirkon taideteokset. Hauska yksityiskohta on lapsille tehty pienoismalli kirkosta.

Ristiinan ravintola Martassa käymme vielä nauttimassa pullakahvit ja suuntaamme sen jälkeen kohti Kouvolaa. Paluumatka sujuu rupatellessa ja välillä torkahdellessa linja-auton lämpimässä kyydissä. Päivä on ollut antoisa ja mukava. Käymisen arvoisia kohteita kaikki.

Marjo Seki

Ristiinan kirkko

Tertin kartano

Wehmaan kartano

Hyvää ruokaa ja tutustuminen taideruukkiin 21.4.2022

Hyvää ruokaa Kymin huvilalla hyvässä seurassa. Taideruukissa katselimme taidenäyttelyn ja saimme pienen infon Vesa Parviselta Taideruukin toiminnasta ja näyttelyistä. Lopuksi kävimme vielä katsomassa tuon mahtavaan muraaliin.

Kuvat Pirjo Kalenius

Kevätkauden avaus ja sääntömääräinen kevätkokous Tuulensuojassa 1.3.2022

Kevätkauden avauksessa muistimme poisnukkuneita sytyttämällä kynttilän ja viettämällä hiljaisen hetken.

Seurakunnan tervehdyksen kokoukseen toi kappalainen Lasse Karppela

Huomionosoitukset ja ansiomerkkien jako:

• Kultainen ansiomerkki
    Anja Puustinen
    Kari Taskinen
    Seppo Lehtonen
  • Hopeinen ansiomerkki
    Seppo Liimatainen
  • Pronssinen ansiomerkki
    Matti Rantakari
    Helena Rantakari
    Pekka Ainali
    Raimo Kinnunen
  • Kansallisen senioriliitto ry:n 50-vuotisjuhlamitali
    Arvo Saaristo
    Pekka Ainali
    Marjatta Nykänen

Kevätkauden avauksen jälkeen pidettiin vielä yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous, jonka puheenjohtajana toimi Matti Rantakari ja sihteerinä Seija Rajamäki.

Kokousesitelmän "Koe ilo! – museoelämyksiä  Poikilossa" piti museonjohtaja Anu Kasnio. Hän kertoi Poikilon ajankohtaisista näyttelyistä sekä museon muusta toiminnasta.

Ystävänpäivän lounas-buffet ja ulkoilu 14.2.2022

Räntäsade vähän haittasi kävelyjä, mutta ne saatiin onnellisesti suoritettua. Osallistujia oli 35. Lumon Areenan Orpe-klubi n lounas oli jälleen maukas.

Seniorikävelyn uutisia

Seniorikävelyyn perustetaan toinen kävelyryhmä nykyisen ryhmän lisäksi niille, jotka haluavat kävellä noin  tunnin verkkaisella vauhdilla.

Tämän ryhmän vetäjänä toimii Pirkko Ikävalko puh.040 5013815

Molemmat ryhmät lähtevät jäähallin edustalta Topinkujan länsipäässä olevien

kuntoilulaitteiden luota maanantaisin klo 10.00

Tämä uusi ryhmä kävelee vajaan tunnin ja 4 – 5 km