Kevätkausi 2023

15.8. Kesäretki Helsinkiin

Aamulla klo 8:00 Väisäsen bussi lähti kohti Helsinkiä. Poikkesimme aamukahville Porvoon keskustaan Cafe Cabrioleen. Meille oli varattu juhlatila ja sinne katettu erinomainen aamupala.

Seuraavaksi oli klo 11.00 Opastettu kierros Hietaniemen hautausmaalla. Kiersimme kahdessa eri ryhmässä oppaiden mukana, kuulimme monia tarinoita. Hietaniemen hautausmaa on Helsingin ja koko Suomen kulttuurihistoriallisesti tärkein hautausmaa, jossa sijaitsevat monet valtionpäämiesten ja muiden merkkihenkilöiden haudat. Vuonna 1829 perustettuun hautausmaahan kuuluu ilmeeltään erilaisia alueita, jotka kertovat Suomen ja Helsingin historian vaiheista.

Kierroksen jälkeen olikin jo nälkä ja saimme ”taiteilijalounaan” Elitessä, joka on elämän estradi ja taiteilijoiden yhteinen olohuone, kuten ravintolaa mainostetaan. Söimme 3:n ruokalajin menuun. Oli hyvää ja vatsa täynnä.

Matka jatkui Ateneumin auditorioon, jossa kuulimme puolen tunnin näyttelyintron, johdatuksen Albert Edelfeltin taiteeseen asiantuntevan oppaan ja runsaan kuvaesityksen avulla. Istuimme mukavasti Ateneum-salin rauhassa. Sen jälkeen tutustuminen Edelfeltin näyttelyyn omassa tahdissa.

Kotimatka alkoi klo 17.00 ja kuten yleensäkin ryhmä oli paikalla ajallaan.

Tapahtumavastaava Eva Koivula
Teksti Anne Simpanen
Kuvat Seija Rajamäki, Ahti Mykkänen ja Anne Simpanen

24.5. Sokkomatka

Keräännyimme odottavalla mielellä linja-autoasemalle klo 8. Retkipäiväksi oli tilattu aurinkoinen ilma, joka enteili mukavaa matkaa. Bussi lähti kohti Kotkan suuntaa, näin luulimme, kunnes käännyimme Haminaan vievälle tielle ja saavuimme aamukahville Haminan torille.

Kahvin jälkeen saimme seuraamme oppaan, kiersimme autolla kaupunkia ja kuuntelimme Haminan mielenkiintoista historiaa. Vuonna 1653 perustettu Hamina on Kymenlaakson vanhin kaupunki, joten matkaan mahtuu vaikka mitä. Myös tutustuimme ympyräkaupunkiin kävellen. Raatihuoneen edustalla kohtasimme sattumalta uuden kaupunginjohtajan Ilari Soosalun. Kaupungin valtuusto kokoontuu nykyisinkin raatihuoneella.
Tutustuimme myös Johanneksen kirkkoon, joka löytyy Raatihuoneentori 10.
Maittavan buffetlounaan söimme Lounashuone Kerholla. Ravintola toimii Haminan Varuskuntakerhon historiallisessa miljöössä 1863 valmistuneessa rakennuksessa, 2000-luvulla Haminan Upseerikerho muuttui Haminan Varuskuntakerhoksi.

Sitten alkaa päivän uusi vaihe. Ajamme Ylämaan Jalokivimuseolle. Sielläkin meitä opastettiin. Museon kokoelmissa ovat hyvin esillä erilaiset korukivet, kuten rubiinit, safiirit, smaragdit, topaasit ja opaalit. Maailman kuuluisimpien timanttien jäljennökset löytyvät myös omasta vitriinistään. Näin naisen silmään nämä olivat ne mielenkiintoisemmat kivet.
Käväisimme myös Spektroliitti louhoksella, josta sai mukaan poimia omat spektroliitit.
Aikaa jäi myös ostoksille ja saimme hyvät karjalanpiirakka kahvit.

Ylämaa kuuluu Lappeenrantaan ja ajoimmekin Lappeenrannan tietä pitkin kotiin hyvillä mielin.

Tapahtumavastaava Eija Pajari
Teksti ja kuvat Anne Simpanen

16.5. Seniorikävely Voikkaalla.

Tutustuimme ensin Voikkaan kirkkoon ja sen jälkeen Niina Heikkilän opastuksella Sikomäkeen ja saimme kuulla Voikkaan historiasta. Kahvit juotiin Virtakiven kahvilassa, jossa Eija Parkkinen kertoi meille Virtakiven saunan historiasta.

2. - 4.5. Senioreiden upea matka Vilnaan.

Lähdimme Vilnaa kohti Puolakan bussilla ja edelleen Finnairin siivin Helsingistä Vilnaan.

Meitä iloisia senioreita oli matkalla 35 henkilöä.

Ensimmäisen päivämme kohokohta oli ruokailu Vilnan pyörivässä Teletornissa, joka on Liettuan korkein rakennus. Teletornin korkeus on 326,5 metriä.ja ravintola sijaitsee 160 metrin korkeudella maanpinnasta. Olipa hieno kokemus ja hienot maisemat.

Illalla kävimme jokiretkellä Nerisjoella, joka on Valko-Venäjällä ja Liettuassa virtaavan merkittävän Niemenin sivujoki. Useat sillat ylittävät joen.

Keskiviikkoaamuna lähdimme virkeinä ja uteliaina retkelle Kaunasiin. Kaunas on Liettuan toiseksi suurin kaupunki ja sijaitsee maan suurimpien jokien Nemunas ja Neris yhtymäkohdassa. Tutustuimme mm. raatihuoneeseen, linnoitukseen sekä aivan ihastuttavaan ja hyvin vaikuttavaan barokkityyliseen Pietari-Paavalin tuomiokirkkoon. Kirkon rakennustyöt aloitettiin 1400-luvulla ja rakentaminen kesti 300 vuotta

Kierroksen jälkeen nautimme maukkaan lounaan. Alkuruokana oli lämmin peurasalaatti, pääruokana oli mehevää kanaa lisukkeineen ja kaiken kruunasi kahvi kera Pavlovaleivoksen marjoineen.

Illalla nautimme maukkaan illallisen hotellilla.

Torstaina luovutimme huoneet ja matkamme jatkui Trakain retkelle. Trakai on entisen suuruhtinaskunnan pääkaupunki. Trakain linnaan tutustuminen oli mielenkiintoista ja kiinnostavaa. Linna on peräisin 1300-luvulta ja sijaitsee keskellä järveä.

Koko matkamme ajan meillä oli ihastuttava ja osaava opas Neringa ja bussin kuljettajana Aloiza, suuret kiitokset heille.

Illalla palasimme kotiin Kouvolaan mukavalta Vilnan-matkaltamme, kiitos kaikille osallistujille mukavasta matkaseurasta!

Tapahtumavastaava ja teksi Marja-Liisa Suni.

2.5. Kuukausikokous Tuulensuojassa

Kevään viimeinen kuukausikokous keräsi yleisöä paikalle ihan mukavasti, vaikka meillä oli osa aktiivisesta jäsenistöstä matkailemassa Vilnassa.

Aihe oli kiinnostava ”Eduskuntavaalit 2023”, Kouvolan Sanomien päätoimittaja Petri Karjalainen kertoi lehden matkasta vaalien aikana.

Kaakon Viestinnän kannatuskysely julkaistiin 8.3. joka povasi näin: ”Eduskuntavaaleista on tulossa todellinen jännitysnäytelmä: SDP, kokoomus ja perussuomalaiset ovat lähes tasoissa Kaakkois-Suomessa”, ja näin siinä kävi. Isot voittivat ja pienet hävisivät.
Katsoimme muutaman dian miten Kouvolan kohdalla on muuttunut puolueiden kannatus. Alustus herätti myös keskustelua yleisössä.

Toisena vierailijana oli OmaSp:n sijoituspäällikkö Kirsi Koivula. Hän kertoi Oma Säästöpankin jalkautumisesta myös Kouvolaan. Kiitos makoisista kakkukahveista Kirsille.

Teksti ja kuvat Anne Simpanen

13.4. IHASTUTTAVA Piaf - Pikkuvarpunen musiikkinäytelmä Imatran teatterissa.

Torstaina 13.4.23 sain olla matkavastaavana tälle ihanalle Kouvolan Senioreiden ryhmälle Teatteri Imatran musiikkinäytelmään Edit - Pikkuvarpunen.

Lähdimme Autoyhtiöt Väisäsen bussilla Matkakeskuksesta, bussin täytti mukava puheensorina olihan meitä mukana 42 senioria.

Matkamme Imatralle alkoi. Kävimme matkan varrella kahvilla ja pullalla Leipomo Sadun Makeissa, myös leipomotuotteita ostettiin kotiin vietäväksi.

Ranska, Pariisi, säkenöivä musiikki, herkistävä haitari ja hurmaava  tunnelma  Edit Piafin lumoissa oli ehdoton elämys. Musiikkinäytelmä Piafin roihuavasta elämästä upeine lauluineen mm. Hymni Rakkaudelle teki musikaalista sydäntä koskettavan. Tuohon lauluun  on sanat kirjoittanut Edit Piaf.

Väliajalla nautimme suolaista piirakkaa kahvin kanssa.

Roolisuoritukset olivat erittäin hyviä mm. Hanna Koskelan Piaf oli huikean hyvä.

Kiitos Teatteri Imatralle hienosta esityksestä.

Musiikkinäytelmän lumoissa saavuimme aurinkoiseen Kouvolaan.

Tapahtumavastaava  ja teksti Marja-Liisa Suni
Kuvat Pirjo Kalenius

4.4.2023 Kuukausikokous Tuulensuojassa.

Japanilaisen koto -soittimen esittely

Koto-soitin on japanilainen kielisoitin, joka on peräisin 700-luvulta. Se on yksi Japanin perinteisistä instrumenteista ja se tunnetaan myös nimellä “koto”. Koto-soitin on valmistettu puusta ja sen kielet on alunperin tehty silkistä. Soittimessa on yleensä 13 kieltä, jotka on viritetty kielitikkaan avulla.

Koto-soitin soitetaan istumalla lattialla, ja sitä pidetään perinteisesti Japanin kansanmusiikin tärkeänä instrumenttina. Nykyään sitä käytetään myös laajalti japanilaisessa musiikissa, populaarimusiikissa ja muissa musiikkityyleissä.

Koto-soitin on monipuolinen soitin, jota voidaan käyttää sekä soolona että osana bändiä. Se voi tuottaa kauniita ja monimutkaisia ​​äänimaisemia ja sen sävellykset voivat käsitellä monenlaisia ​​teemoja, kuten luontoa, elämän iloja ja suruja sekä perinnettä ja historiaa. Koto-soittimessa on rikas ja monimuotoinen perinne, joka on jatkunut jo pitkään ja jota tänä päivänäkin vaalitaan ja ylläpidetään aktiivisesti.

21.3. Kolmen kirkon kierros

Kouvolan Seniorit tekivät kevätretken kolmen kirkon kierroksen, Anjalan, Inkeroisten ja Sippolan kirkkoihin. Saimme kuullat hienot esittelyt kirkkojen historiasta sekä lauloimme myös muutamia virsiä. Ankkapurhan ravintolassa nautimme lounaan  ja päiväkahvit joimme Polven Juustolassa Saverolla.Saimme myös makuelämyksen heidän valmistamistaan juustoista. Sää oli keväisen kaunis ja retki oli hyvin onnistunut mukavassa seurassa.
Tapahtumavastaava Eija Pajari.
Kuvat ja teksti Pirjo Kalenius

7.3.2023 Sääntömääräinen kevätkokous Tuulensuojassa

Kokousesitelmän piti Eero Mattila varatuomari, aiheena ”Seniorien oikeustoimet”.
Perinnönjaosta meillä on voimassa lakeja, jos muuta ei ole järjestetty. Mutta esitelmän tärkeä sisältö oli – ennakoi, katso kauemmaksi tulevaisuuteen, se on oman elämän suunnittelua.

Jäseniä oli paikalla 77 ja näin saatiin vastuuvapaus vuodelta 2022 hallitukselle ja toimihenkilöille.
Puheenjohtajana kokouksessa oli Arto Mikkonen ja sihteerinä Seija Rajamäki

Kouvolan Seniorit ry oli viettämässä Ystävänpäivää Lammenrannassa 14.2.2023

Meitä oli kolme pitkää pöydällistä hyväntuulista jäsentä ja nautimme talon runsaista antimista. Ensin oli runsas alkupalapöytä, sitten blinit kolmella täytteellä ja siihen kuuluvilla tykötarpeilla, sekä lopuksi jälkiruokapöytä jossa oli tarjolla sen seitsemää sorttia. Kukaan meistä ei jäänyt nälkäiseksi.
Saimme myös tutustua Tykkimäki Resort alueen pariin hirsihuvilaan.

Näin uutena jäsenenä oli kiva kuunnella iloista puheensorinaa ja tutustua uusiin ystäviin.

Kirjoittaja Anne Simpanen

Tapahtumavastaava Pirjo Kalenius

7.2.2023 Kuukausikokous Tuulensuojassa

Ohjelmassa oli kansanedustaja Ville Kauniston esitelmä "Kouvolan rooli muuttuvassa mailmassa". Osallistujien määrä 95 henkilöä yllätti järjetäjät.

Ennen tilaisuuden alkua oli myös uusien jäsenten tilaisuus klo 11. Tilaisuuteen osallistui 22 uutta jäsentä.

26.1.2023 Teatterimatka Helsinkiin Kansallisteatteriin

Ohjelmassa oli "Ensimmäinen tasavalta" Kansallisteatterin 150 vuotisjuhlanäytelmä,

K. J. Ståhlberg ja taistelu suomalaisesta demokratiasta

3.1.2023 Kevätkauden avaus Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria salissa.

Ohjelmassa oli:

10. Yhteislaulua
Pekka Ainali

Puheenjohtaja Marjo Seki
Oltermannisauvan luovutus uudelle puheejohtajalle Marjo Sekille.