Syyskausi 2021

Yhdistyksen perinteinen joululounas Kouvolan kaupungin talon sinisellä matolla 23.11.2021

Jouluruoka oli maittavaa ja tunnelma jouluisen lämmin.

2.11.2021 Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous, joulumyyjäiset

Kokous oli Tuulensuojassa ja kokouksessa päätettiin yhdistyksen tulevasta toiminnasta. Henkilövalinnoissa Raimo Kinnunen jatkaa hallituksen/yhdistyksen puheenjohtajana. Vuoden 2022 hallituksesta jäi pois Seppo Liimatainen ja tilalle valittiin Marjo Seki.

Syyskokous päätti jäsenmaksuksi 30€. Hallituksen toimintasuunnitelma ja talousarvioesitys vuodelle 2022 hyväksyttiin.

5.10.2021 Kuukausikokous Tuulensuojassa

Ohjelmassa oli  "Iloa yhteislaulusta". Maisteri Sirkka‐Liisa Huuhtanen säesti mukavia tunnettuja kappaleita ja kertoi sanoittajien ja säveltäjien musiikista .

Varkauden ja Heinäveden matka 21. - 23.9.2021

Syksyisenä tiistaiaamuna 21.9.2021 lähdimme Laurilan bussilla kohti Varkautta. Matkalle oli lähtenyt 21 henkilöä, joten mahduimme bussissa istumaan väljästi. Matkanjohtajina toimivat Eija Pajari ja Raimo Kinnunen, vähän tilanteen mukaan.

Juvan ABC:llä pysähdyimme kahville ja söimme vähän suolaista, kuka mitäkin. Hotelli Kuntorantaan pääsimme kirjautumaan puolen päivän maissa. Joimme Kuntorannassa tulokahvit ja auton nokka suunnisti kohti Mekaanisen musiikin museota.

Saimme hyvän opastetun kierroksen Mekaanisen musiikin museossa. Museo on perustettu varsinaisesti 1981 saksalaisen Kempfin perheen toimesta. Isä Jurgen Kempf perusti museon. Poika Pawel hoitaa nykyisin paikkaa ja esitteli meille osan noin neljästä sadasta imstrumentista. Viulu loihti ilmoille upean esityksen ilman ihmiskäsiä, 75 soittajan orkestrioni Poppers Goliath, katupositiivi Amadeus, Steinway-Welte muiden muassa soittivat säveliä tekniikan avulla, ilman soittavia henkilöitä. Koko mekaanisen musiikin historia vuodesta 1850 nykypäiviin saakka on museossa nähtävänä ja kuultavana.

Museossa käynnin jälkeen olimmekin jo nälkäisiä ja söimme Kuntorannassa
maittavan lounaan. Lounaan jälkeen meille piti luennon unesta ja sen mukanaan tuomasta tasapainosta Samuli Kinnunen. Samuli korosti unen merkitystä ja opasti humoristiseen tapaansa keinoja hyvän unen saavuttamiseen. Samuli jakoi myös itse kirjoittamiaan aforismeja, mm. ”Erehdyksestä voi oppia, mutta ensin pitää erehtyä”,
”Jos kuljet tarpeeksi kauan, on sinulla yhtä paljon ylä- ja alamäkiä” ja ”Rakkaus on tauti, johon tehoaa parhaiten vastarakkaus”.

Illalla osa matkalaisista jäi Kuntorannan karaokebaariin kuuntelemaan lauluesityksiä. Mainittava on yhdistyksemme uusi jäsen Marjo Seki, joka lauloi monien muiden kauniiden laulujen lisäksi japaniksi.

Toisena päivänä keskiviikkona 22.9. lähdimme aamiaisen jälkeen Varkauden
kirkkoon. Kirkko on valmistunut 1939. Ihailimme yli 240 m2:n alttarifreskoa. Se on tiettävästi Pohjoismaiden suurin fresko. Sen on maalannut Lennart Segerstråle. Puheenjohtaja Raimo Kinnunen kertoi, että hänet oli vihitty kirkossa.

Kirkon ihastelun jälkeen suunnistimme retkemme toiseen pääkohteeseen Valamon luostariin Heinävedelle. Aluksi söimme todella maittavan luostariravintola Trapesan lounaan. Listalla oli lohimestarinpihvejä, naudanpaistia metsäsienikastikkeessa, metsäsienikääryleitä ja jälkiruoaksi omenapaistosta. Seuraavaksi kuulimme luostarin esittelyn ja kiersimme oppaan johdolla Kristuksen kirkastumisen kirkossa ja pääkirkossa. Lopuksi ehdimme tehdä vielä ostoksia luostarin myymälässä. Täysi aurinko paistoi ja ruska oli parhaimmillaan.

Matkamme päättyi yhden pysähdyksen jälkeen Kouvolaan noin kahdeksan maissa. Totesimme, että matkamme oli onnistunut ja antoisa.
Seija Rajamäki

Retki 14.9.2021 Puolakan talomuseolle

Seniorit vierailivat Puolakan talomuseolla, joka sijaitsee vanhassa Kymijoen kulttuurimaisemassa Kouvolan Mäkikylässä. Alueella on vahva historia, onhan talomuseolta näkyvä Kymijoki ollut Venäjän ja Ruotsin raja. Puolakan rakennukset ovat aikanaan muodostaneet lähes umpipihan. Puolakan tunnelmallinen tupa on 1700-luvulta ja aitat 1800-luvun alusta.

"Kahvin lomassa museon isäntä Jouni Sjöblom viihdytti meitä tarinoilla museosta ja Puolakan suvusta. Saimme nauttia hänen hienosta musiikkiesityksestään. Kuulimme pari oopperalaulua, joista mainittakoon kaunis Jokilaulu Kustaa III oopperasta. Välillä laulettiin yhteislauluja.

Retki oli kaikin puolin antoisa ja lämminhenkinen. Museolta poistui tyytyväinen senioriporukka. Museon pihalla saimme tutustua lampaisiin, kanoihin ja pari kukkoakin oli joukossa. Toinen niistä esitti lähtiessä kunnon kiekaisut.

Terkuin Tuula Taskinen"

Kuvat Tuula Taskinen